Președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, va participa la prima sa cursă de F1 din acest sezon – Marele Premiu al Bahrainului din această săptămână – unde se așteaptă să fie în centrul speculațiilor legate de Acordul Concorde.
Ben Sulayem a fost absent de la curse în timp ce a observat luna sfântă a Ramadanului, perioadă în care echipele de F1 au semnat un acord comercial cu deținătorii drepturilor sportului, Liberty Media.
Cunoscut sub numele de Acordul Concorde, acesta este un acord trilateral între echipele din sport, deținătorii drepturilor și corpul de conducere, care formează cadrul pentru reglementările, guvernanța și alocarea premiilor în bani. Acordul definește modul în care este administrat sportul și formează cadrul de reglementare al curselor de grand prix, în timp ce cealaltă componentă conturează termenii comerciali.
Acordul actual expiră la sfârșitul acestui an, iar echipele – inclusiv noul intrat pentru 2026, Cadillac – au convenit asupra termenilor cu Liberty Media, care a făcut anunțul cu o zi înainte de începutul noii sezoane la Marele Premiu al Australiei.
Un comunicat emis de F1 a declarat: „Formula 1 poate confirma că toate echipele au semnat Acordul Comercial Concorde 2026, care asigură puterea economică pe termen lung a sportului.”
„Formula 1 nu a fost niciodată într-o poziție mai puternică, iar toți actorii implicați au observat beneficii pozitive și o creștere semnificativă. Le mulțumim tuturor echipelor pentru implicarea lor în acest proces pentru a ajunge la cel mai bun rezultat pentru sport.”
Surse din paddock suspectează că acest demers a surprins FIA, unii prezicând că Ben Sulayem se aștepta ca echipele să fie mai reticente în căutarea unui acord financiar mai bun. În răspuns la anunțul F1, FIA a insistat că partea sa din acord este „aproape finalizată”, însă nu s-au angajat încă în propunerile prezentate.
Asta înseamnă că Ben Sulayem va fi supus unei presiuni suplimentare pentru a explica întârzierea corpului de conducere în semnarea acordului.
Ben Sulayem nu a ascuns faptul că caută o parte financiară mai mare pentru organizație. El a subliniat costurile reglementării curselor de F1, inclusiv creșterea calendarului la 24 de curse. Ben Sulayem dorește, de asemenea, să investească în instruirea marșalilor și în dezvoltarea unui corp de stewarzi.
Cu toate acestea, există teama că, dacă va aștepta condiții financiare îmbunătățite, ar putea provoca un impas tensionat cu Liberty Media – și echipele – care sunt dornice să finalizeze acordul.
Relațiile dintre Ben Sulayem și F1 au fost puse sub lupă după ce David Richards, președintele Motorsport UK, a amenințat că va acționa în judecată dacă FIA nu va aborda îngrijorările sale legate de guvernanța motorsportului. Richards, în vârstă de 72 de ani, a scris luna trecută o scrisoare deschisă în care a spus că acțiunile FIA sub conducerea lui Ben Sulayem încalcă propriile statute.
Richards a adăugat că a existat un „eșec distinct” al lui Ben Sulayem de a onora promisiunile făcute în timpul campaniei sale electorale și a cerut transparență deplină, afirmând că ultimul strop a fost atunci când a fost rugat să semneze un acord de confidențialitate pentru o întâlnire recentă a consiliului, pe care a numit-o „ordonanță de cenzură”.
FIA a răspuns între timp, cu o scrisoare postată pe 9 aprilie de către managerul general al organizației, Alberto Villarreal, care a oferit un răspuns, dar nu și soluții reale pentru îngrijorările lui Richards, ci mai degrabă, așa cum a spus el, „respinge aceste probleme materiale”.
Deși F1 și Liberty Media nu au fost implicate în dispută, îngrijorările lui Richards au fost notate și se adaugă la creșterea scrutinului asupra domniei lui Ben Sulayem în timp ce își începe candidatura pentru un al doilea mandat ca președinte FIA.