Până acum, fiecare Mare Premiu de Formula 1 din acest an a fost câștigat din pole position, iar în cel mai recent, din Japonia, ordinea de parcurs a fost notabil statică, deoarece caracteristicile anvelopelor nu au favorizat divergența strategică pe un circuit unde este dificil să depășești.
Dar primele trei etape ale sezonului au loc pe circuite care au puțin în comun cu celelalte locații de pe calendar. Bahrainul are un layout mai convențional, cu mai multe oportunități de depășire, în timp ce deschiderea suprafeței pistei și căldura locației deșertice sunt mai solicitante pentru anvelope.
„Simt cu siguranță că, spre deosebire de ultimele trei curse, acest weekend nu va fi dominat de calificări. Va fi dominat de ritmul cursei, de degradarea anvelopelor. Deci, desigur, vrei să ai o calificare bună, dar cursa este locul unde va fi acțiunea.”, a declarat George Russell de la Mercedes pentru F1 TV după antrenamente.
Bahrainul se numără printre cele mai bune creații ale arhitectului de circuite Hermann Tilke. Deși încă prezintă colțuri lente caracteristice, schimbări complicate de unghi și frânări mari la capătul unor drepte mai lungi, alte caracteristici l-au adus în prim-plan ca un bun loc de curse.
Pe lângă zonele de frânare intensă, există colțuri care necesită aplicații mari de accelerație, plus secvențe care îi atrag pe piloți să își asume riscuri cu limitele pistei. Virajele 9 și 10, un stânga deschisă urmată de una mai strânsă, solicită mult echilibrul mașinii și pot lăsa piloții în impas, cu subviraj sau blocând axa din față când ceea ce este necesar este o intrare și ieșire ordonată pentru dreapta care urmează.
De asemenea, suprafața pistei este cea mai „deschisă” (adică aspră) dintre circuitele pe care F1 le vizitează: agregatul, provenit din apropierea granițelor Shropshire din Regatul Unit, are un conținut ridicat de granit pentru a asigura durabilitatea. Proprietarii circuitului au obținut un raport calitate-preț bun, deoarece, în afară de diverse patch-uri pentru reparații, nu a necesitat reîntinerire în 21 de ani.
Nu este de mirare, așadar, că a devenit un câmp de luptă atât de intens în era Pirelli, unde anvelopele sunt deliberate concepute pentru a se degrada, dar uneori această sensibilitate vine cu un cost. Există compromisuri complicate de setare, deoarece echipele pot decide să se încline mai mult spre o mașină subviratoare pentru a proteja spatele sensibil, dar acest lucru poate costa timp pe tur în zone în care Tilke a pus capcane pentru a induce derapaje la față.
Un alt factor imprevizibil în acest weekend este temperatura: standard pentru Bahrain în această perioadă a anului, dar foarte diferită de condițiile întâmpinate de echipe la testul de pre-sezon, la sfârșitul lunii februarie. Pe întreaga grilă, povestea a fost una de a lăsa cunoștințele de la test în istorie și de a începe practic de la zero.
Chiar și piloții McLaren, care au condus ambele sesiuni de antrenamente, au părut departe de a fi optimiști după aceea. Lando Norris a spus „totul se simte groaznic, dar mașina este într-un loc rezonabil”.
Oscar Piastri, care a condus FP2 cu aproape patru zecimi avans față de cel mai rapid non-McLaren, a fost de asemenea rapid să gestioneze așteptările:
„E plăcut să ai acum [n.r. un avantaj],” a spus el, „dar Bahrainul este un circuit pe care poți depăși, iar degradarea mare aici este un factor important, așa că calificarea aici este încă importantă, dar cred că trebuie să ne asigurăm că avem și o mașină bună pentru cursă.”, a precizat Oscar Piastri.