Guvernul sud-african se apropie de o decizie cu privire la care ofertă să susțină, în încercarea de a aduce Formula 1 înapoi în țară. Organizația din spatele ofertei Cape Town a detaliat cele mai recente modificări ale propunerii pentru cursa stradală.
Ofertelor anterioare de a revitaliza Marele Premiu al Africii de Sud de la Kyalami le-a fost sortit eșecul, dar guvernul țării a promis o nouă încercare de a readuce seria în puterea africană, deschizând un proces de ofertare la începutul acestui an. Revenirea la un Kyalami renovat, care a găzduit ultima dată F1 în 1993, și o propusă cursă stradală în jurul zonei de promenadă din Cape Town par a fi cele două principale contendente pentru a primi susținere publică, cu o dată limită pentru decizia comitetului de ofertare stabilită pentru sfârșitul lunii aprilie.
Oferta Cape Town speră că locația centrală și urbană a circuitului său de 5,7 km, proiectat de Tilke, care se șerpuiește în jurul portului Green Point și utilizează facilitățile din jurul Stadionului DHL, construit pentru Cupa Mondială FIFA din 2010, va ajuta la atingerea obiectivului.
„Cel mai recent design are toate caracteristicile necesare. Parțial se află pe malul apei și utilizează și facilitățile care au fost folosite pentru Cupa Mondială de fotbal.
Îndeplinim toate cerințele, cu aeroportul situat la 15-20 de minute de circuit; avem un spital de top în zonă și multe hoteluri la distanță de mers pe jos. Un alt aspect important este fundalul natural al Insulei Robben, al falezei și al Muntelui Table. Cape Town are multe de oferit ca destinație turistică de vârf.”,a declarat CEO-ul Marelui Premiu din Cape Town, Igshaan Amlay, pentru Motorsport.com.
„Ne confruntăm cu Kyalami, care are o istorie bogată în Formula 1, așa că este o cursă stradală împotriva unui circuit construit special. Așteptăm să vedem care va fi decizia. Aici am putea găzdui cu ușurință 250.000 de persoane, ceea ce face evenimentul mai accesibil pentru mai mulți oameni.”
Contrar propunerilor anterioare, cel mai recent design nu va trece circuitul prin stadionul DHL, ci va rula de-a lungul acestuia, folosind locația pentru paddock, centru media și zone de ospitalitate.
„Scopul de a trece prin stadion era că acesta poate avea o capacitate de până la 70.000 de oameni și intenția noastră era să-l facem accesibil oamenilor care nu își pot permite să meargă la o cursă de Formula 1,” a explicat Amlay. „După ce am discutat cu designerii circuitului, există câteva obstacole și ar fi mai bine să rămânem de-a lungul circuitului.”
„Stadionul DHL va fi folosit pentru paddock-uri și centrul media. Tot ceea ce a fost pregătit pentru Cupa Mondială de fotbal va fi reactivat, iar acest lucru există deja în stadion, așa că vom profita la maximum de el. Vom trece în continuare prin stadionul original de atletism Green Point, care are o moștenire bogată.”
Chiar dacă guvernul susține fie Cape Town, fie Kyalami, perspectivele unui adevărat întoarcere a F1 în Africa de Sud rămân neclare, deoarece ar necesita o ofertă convingătoare pentru a convinge F1 că îndeplinește toate criteriile necesare, țara confruntându-se cu competiția din partea unor țări precum Thailanda, Rwanda și Coreea de Sud pentru un loc în calendarul din 2028 și după. Există, de asemenea, întrebări cu privire la cât de multă finanțare va putea strânge evenimentul prin mijloace private și publice, cu potențiali sponsori corporativi așteptând decizia de ofertă a guvernului.
„Cred că Formula 1 a căutat întotdeauna să organizeze o cursă pe continentul african, iar Lewis Hamilton a vorbit și el în favoarea acestuia. Dacă vrei cu adevărat să fii un campionat mondial, ai nevoie de o cursă pe continentul african, fie că este în Cape Town, Kyalami sau într-o altă țară africană,” a spus Amlay. „Ar trebui să aibă un impact pozitiv asupra economiei și sectorului turistic, nu doar pentru oraș, ci pentru țară în ansamblu.”
Amlay lucrează la proiectul său de a aduce F1 în Cape Town de peste două decenii fără succes, având anterior discuții cu fostul șef F1 Bernie Ecclestone, dar simte că acum există un avânt pentru a-și realiza în sfârșit visul, având în vedere că popularitatea F1 a atins noi culmi.
„Nu ne-am ferit niciodată de critici. De fiecare dată când am fost criticați, am luat-o în serios și am făcut câteva modificări,” a adăugat el. „Când am prezentat idea în 2016, am avut interes din partea diverselor sponsori și investitori. Problema mare pe care am avut-o a fost că nu am obținut sprijinul guvernului. Dar acum există o mare motivație și avem un uriaș public din partea tinerelor generații, care au urmărit Formula 1 și au fost sprijinătoare a acesteia.
„Am parcurs un drum lung de când am început să ne imaginăm conceptul în 1999, dar am crezut întotdeauna în el. Dacă crezi în ceva și perseverezi, atunci se va întâmpla.”