La începutul lunii martie, președintele David Richards a scris o scrisoare membrilor Motorsport UK, adresându-se FIA și criticând președintele organizației, Mohammed Ben Sulayem, și abordarea sa în guvernarea F1 și a întregii sale activități de motorsport. La o lună distanță, FIA a publicat în sfârșit un răspuns la scrisoarea lui Richards, cu instrucțiuni pentru președinte de a o împărtăși pe site-ul și în revista Motorsport UK. Richards, în reacția sa publicată miercuri, nu a fost deloc entuziasmat de cele spuse de organizație.
Richards a spus: „Ceea ce este dezamăgitor în această scrisoare de la Alberto este lipsa de considerație față de preocupările foarte reale care au fost exprimate, nu doar de mine, ci de un număr tot mai mare de oameni, că guvernarea și organizarea constituțională a FIA devin din ce în ce mai opace și concentrează puterea în mâinile președintelui.”
Întreaga dispută a început după ce Richards a refuzat să semneze un acord de confidențialitate care era necesar pentru ca președintele să participe la o întâlnire a Consiliului Mondial de Motorsport. Scrisoarea sa, publicată în numărul din martie al revistei Motorsport UK pentru membrii săi, a menționat ceea ce el numește „picătura care a umplut paharul” în gestionarea FIA a problemelor și și-a expus pe deplin îngrijorările cu privire la un viitor al FIA sub conducerea lui Ben Sulayem, amenințând cu acțiuni legale dacă aceste îngrijorări nu sunt abordate.
El continuă să ilustreze punctele specifice care au dus la ezitarea sa de a semna „ordonanța de tăcere” (așa cum o numește el) și cum aceste aspecte nu se încadrează în statutele deja stabilite în cadrul FIA. De asemenea, subliniază unele dintre schimbările drastice care au avut loc în cadrul organizației, menționând că „situația s-a înrăutățit progresiv, cu rapoarte media confirmând că numeroși membri seniori ai FIA și oficiali voluntari au fost fie concediați, fie au demisionat sub o perdea opacă.” Se referă în mod special la modificările aduse comitetelor de Audit și Etică din cadrul FIA, care, în noile statute aprobate, au mutat puterea de decizie de la ofițerul de conformitate și comitet către președintele FIA însuși, ceea ce a ridicat întrebări etice.
Răspunsul din partea FIA, datat 7 aprilie și scris de directorul general, Alberto Villarreal, nu a abordat complet îngrijorările pe care Richards le-a adus în discuție în scrisoarea sa inițială. Villarreal a menționat problemele lui Richards legate de NDA, spunându-i lui Richards: „FIA, așa cum este comun în afaceri și sunt sigur că în multe organizații pe care le-ați condus, are proceduri în vigoare pentru a proteja și a păstra informațiile confidențiale, inclusiv acorduri de confidențialitate. Astfel de acorduri sunt o parte standard a afacerilor.
„Divulgarea neautorizată a informațiilor nu doar că dăunează FIA, ci subminează capacitatea noastră de a ne îndeplini misiunea față de cluburile membre, afectând obiectivele de creștere a participării în motorsport, creșterea accesibilității și cultivarea inovației în sportul pe care îl iubim.
De aceea, nu este surprinzător că pașii pe care FIA i-a făcut pentru a păstra confidențialitatea au fost susținuți covârșitor de o supermajoritate a membrilor Consiliului Mondial de Motorsport. Având în vedere acest lucru, ne luptăm să înțelegem ezitarea dumneavoastră de a fi legat de aceleași condiții ca și colegii dumneavoastră, având în vedere că recunoașteți daunele pe care numeroasele scurgeri din Consiliul Mondial de Motorsport le-au produs misiunii FIA.
Ca un membru responsabil al Consiliului și cineva care operează cu integritate, am încredere că nu ați putea avea nicio obiecție rezonabilă la un acord care pur și simplu servește pentru a întări datoriile existente de confidențialitate, și care este în conformitate cu cele mai bune practici pentru o organizație de responsabilitățile și statutul FIA. Nu este vorba de a fi o „ordonanță de tăcere”, așa cum caracterizează scrisoarea dumneavoastră.”
Deși această secțiune a lui Villarreal recunoaște cel puțin îngrijorările lui Richards cu privire la NDA, nu intră în detalii și nu abordează îngrijorările specifice menționate în scrisoarea inițială.
A doua jumătate a mesajului lui Villarreal este redactată într-un stil similar, dar adoptă o abordare mai PR, evidențiind ceea ce Ben Sulayem a construit pentru FIA și promovând creșterea pe care organizația a experimentat-o datorită conducerii sale, inclusiv transformarea deficitului de 24 de milioane de euro din 2021 într-o „îmbunătățire proiectată de 2,2 milioane de euro în 2024,” — fără a aborda vreunul dintre punctele de îngrijorare ale lui Richards.
Villarreal își încheie răspunsul nu doar cu solicitarea de a-i împărtăși scrisoarea, ci adaugă că FIA este mândră de ceea ce a realizat Ben Sulayem, în timp ce organizația conduce viitorul motorsportului.
Richards a spus că, deși salută „un dialog deschis și transparent cu privire la performanța FIA,” organizația a ignorat complet îngrijorările sale, în scrisoarea sa de urmărire publicată împreună cu răspunsul FIA miercuri dimineață.
„Sper că, în ciuda scrisorii lui Alberto, care respinge aceste probleme materiale, vom putea avea o discuție rațională cu consiliul juridic al FIA și să rezolvăm aceste puncte. Ele nu sunt insurmontabile, dar, așa cum sunt redactate în prezent, sunt complet inadecvate. Atât de mult încât diverse alte părți și-au exprimat aceleași îngrijorări, ceea ce a dus la adaptări ale acordurilor pe care le-au semnat. Această oportunitate nu mi-a fost încă oferită.”
El încheie cu o notă că va fi în Orientul Mijlociu și speră să se întâlnească cu Ben Sulayem însuși pentru a discuta îngrijorările sale și poate pentru a găsi un teren comun și soluții fezabile. Și, deși se așteaptă ca Ben Sulayem să fie prezent pentru prima dată în acest sezon F1 în Bahrain, timpul său va fi limitat, deoarece va fi ocupat cu nenumăratele persoane care trebuie să discute cu președintele FIA despre alte probleme urgente, inclusiv Acordul Concorde.