În iulie 2021, Lawrence Stroll, proprietarul Aston Martin, a susținut o sesiune de interviuri cu presa înainte de Marele Premiu al Marii Britanii, în care a declarat că „ambitia supremă este de a câștiga campionate mondiale”. Când a fost întrebat cât timp ar dura, el a adăugat: „Nu cred că ai putea planifica realist câștigarea înainte de patru sau cinci ani.”
Patru ani mai târziu, Stroll dispune de o fabrică modernă impresionantă la Silverstone, care, conform rapoartelor, a costat 200 de milioane de lire sterline pentru a fi redezvoltată și construită. Această facilitate este fără îndoială cea mai impresionantă din Formula 1, având cele mai noi echipamente sub același acoperiș, inclusiv un tunel de vânt complet nou.
De asemenea, echipa a trecut printr-un număr de angajați tehnici, inclusiv fostul șef de la McLaren, Martin Whitmarsh, în timp ce fostul designer de la Red Bull, Dan Fallows, nu va mai ocupa funcția de Director Tehnic al Aston.
Structura actuală de conducere conține unii dintre cei mai buni designeri din motorsportul modern. Cel mai mare designer din toate timpurile în Formula 1, Adrian Newey, a fost convins să se alăture de la Red Bull. Enrico Cardile a fost angajat de la Ferrari și operațiunea este condusă de Andy Cowell, omul responsabil pentru proiectul motorului Mercedes, care le-a oferit un avantaj imens în noua eră turbo-hibrid.
Pe hârtie, cel puțin, Aston are toate ingredientele pentru a avea succes, totuși în prezent se află pe locul șapte în campionatul constructorilor, în spatele Haas și Williams.
Aceasta sunt vremuri îngrijorătoare pentru Stroll. În noiembrie 2024, divizia de automobile de stradă a Aston Martin a anunțat un al doilea avertisment de profit în două luni. Și în februarie anul acesta, a anunțat 170 de reduceri de locuri de muncă după o scădere a vânzărilor.
Operațiunea F1 rămâne neatinsă de scăderea vânzărilor de automobile de stradă, dar lipsa de performanță rămâne totuși o preocupare. În timpul antrenamentelor din Bahrain, volanul s-a desprins din mâinile lui Fernando Alonso, în timp ce fiul lui Stroll, Lance, a prezis cu o notă de pesimism că circuitul din Bahrain „nu este cu adevărat tipul nostru de circuit”.
Aceasta sunt vremuri îngrijorătoare pentru Stroll, nu în ultimul rând pentru că Alonso rămâne cu zero puncte după primele trei curse ale sezonului. Fără îndoială că, în ciuda vârstei de 43 de ani, Alonso încă are viteza, dar nu mai are timp de partea sa în ceea ce privește cariera sa în F1. Lance Stroll, în vârstă de 26 de ani, pe de altă parte, nu a reușit să ofere dovezi că poate susține forma care ar justifica câștigarea unui titlu mondial în F1.
Asta ridică întrebarea: ce urmează pentru Lawrence Stroll?
Opțiunea evidentă ar fi să-l roage pe Newey să arunce o privire asupra provocatorului din acest sezon și să vadă dacă poate găsi o soluție care să ducă la o îmbunătățire a situației. Numai că Newey nu este genul care să rafineze munca altora, ci mai degrabă este probabil să continue să lucreze la mașina echipei pentru 2026, care va aduce cea mai mare schimbare de regulamente din istoria F1, cu reglementările motorului și ale șasiului schimbându-se considerabil.
Există o speranță optimistă că, având alături omul care a dezvoltat cel mai bun motor hibrid din F1 și pe cel care a fost responsabil pentru proiectarea mașinilor care au câștigat 12 titluri de constructor și 13 titluri de piloți, acest lucru va duce la succes. Numai că nu este o certitudine.
În plus, ce se întâmplă cu piloții echipei? Alonso împlinește 44 de ani în iulie, în timp ce verdictul este încă neclar în privința lui Lance Stroll. Orice idee preconcepută că Yuki Tsunoda ar urma să se alăture echipei Aston Martin ca parte a acordului lor de motor pentru 2026 a fost de asemenea spulberată de promovarea recentă a pilotului japonez la Red Bull.
Nu există nicio îndoială că viziunea lui Stroll de a câștiga este realizabilă, doar că pare că, în ciuda cheltuielilor financiare uriașe și a presiunii de a susține afacerea auto, realitatea câștigării titlurilor mondiale pare mai îndepărtată astăzi decât acum patru ani.