Președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, va asista la prima sa cursă de F1 din acest sezon – Marele Premiu al Bahrainului – unde se așteaptă să fie implicat în speculații despre Acordul Concorde.
Ben Sulayem a fost absent de la curse în timp ce a observat luna sfântă a Ramadanului, perioadă în care echipele din F1 au semnat un acord comercial cu deținătorii drepturilor sportului, Liberty Media.
Așa cum este cunoscut, Acordul Concorde este un contract între trei părți: echipele din sport, deținătorii de drepturi și corpul de conducere, care formează cadrul pentru reglementări, guvernanță și alocarea premiilor în bani. Acordul definește modul în care este condus sportul și constituie cadrul de reglementare pentru cursele de Grand Prix, în timp ce celălalt element conturează termenii comerciali.
Acordul actual expiră la sfârșitul acestui an, iar echipele – inclusiv noua participanță din 2026, Cadillac – au ajuns la un acord cu Liberty Media, care a făcut anunțul cu o zi înainte de începerea noului sezon la Marele Premiu al Australiei.
Un comunicat emis de F1 a declarat: „Formula 1 poate confirma că toate echipele au semnat Acordul Comercial Concorde 2026, care asigură forța economică pe termen lung a sportului.”
„Formula 1 nu a fost niciodată într-o poziție mai puternică și toți actorii implicați au observat beneficii pozitive și o creștere semnificativă. Mulțumim tuturor echipelor pentru implicarea lor în acest proces pentru a ajunge la cel mai bun rezultat pentru sport.”
Sursele din paddock suspectează că această mișcare a surprins FIA, unii prezicând că Ben Sulayem s-a așteptat ca echipele să își mențină poziția în căutarea unui acord financiar mai bun. Ca răspuns la anunțul F1, FIA a insistat că partea lor din acord era „aproape finalizată”, însă nu s-au angajat încă față de propuneri.
Acest lucru înseamnă că Ben Sulayem va fi supus unei presiuni suplimentare pentru a explica întârzierea corpului de conducere în semnarea acordului.
Ben Sulayem nu a ascuns faptul că își dorește o cotă financiară mai mare pentru organizație. El a subliniat costurile reglementării curselor F1, inclusiv extinderea calendarului la 24 de curse. De asemenea, Ben Sulayem dorește să investească în formarea marshallilor și dezvoltarea unui corp de stewarzi.
Cu toate acestea, există teama că, dacă va aștepta termeni financiari îmbunătățiți, ar putea provoca o confruntare tensionată cu Liberty Media – și echipele – care sunt dornice să finalizeze acordul.
Relațiile dintre Ben Sulayem și F1 au fost puse sub lupă după ce David Richards, președintele Motorsport UK, a amenințat cu acțiuni legale dacă FIA nu va aborda preocupările sale legate de guvernanța motorsportului. Richards, în vârstă de 72 de ani, a scris luna trecută o scrisoare deschisă în care susținea că acțiunile FIA sub conducerea lui Ben Sulayem încalcă propriile statuturi.
Richards a adăugat că a existat un „eșec distinct” al lui Ben Sulayem de a onora angajamentele făcute în timpul campaniei sale electorale și a cerut transparență deplină, spunând că picătura care a umplut paharul a fost când a fost rugat să semneze un acord de confidențialitate pentru o întâlnire recentă a consiliului, pe care a numit-o „ordonanță de tăcere”.
FIA a răspuns ulterior, cu o scrisoare postată pe 9 aprilie de managerul general al organizației, Alberto Villarreal, care a oferit un răspuns, dar fără soluții reale pentru preocupările lui Richards, ci mai degrabă, așa cum a spus el, „respinge aceste probleme materiale”.
Deși F1 și Liberty Media nu au fost implicate în dispută, preocupările lui Richards au fost notate și contribuie la o supraveghere în creștere asupra domniei lui Ben Sulayem, pe măsură ce acesta își începe încercarea de a câștiga un al doilea mandat ca președinte al FIA.