Cine a strălucit și cine a căzut la GP-ul din Qatar?

10 min timp de citire
10 min timp de citire
Foto: X @MotoGP

Losail a fost vreodată într-adevăr un „circuit slab” pentru Marc Marquez? El a spus atât înainte, cât și după weekend că a fost, dar performanța sa în Qatar a contrazis total această idee, până la punctul în care te întrebi dacă spaniolul a jucat pur și simplu în scenariul creat de o corporație media terifiată de încă 18 weekenduri MotoGP fără o adevărată bătălie pentru titlu despre care să scrie.

Faptul este că Qatar a fost foarte mult povestea obișnuită când Marquez este implicat. Polul de plecare, victoria în sprint, victoria în grand prix și două tururi cele mai rapide. Nu a condus mult din grand prix, dar a fost pur și simplu o chestiune de a-și controla ritmul și de a-și gestiona anvelopele. Asta a arătat exact ca template-ul obișnuit. Dacă așa arată un circuit slab pentru Marquez, atunci una dintre ultimele paie la care rivalii săi s-au putut agăța a fost smulsă brutal.

De data aceasta părea că „Pecco” ar putea reuși. Conform standardelor sale obișnuite, Bagnaia a început bine în ziua de vineri. Nu a fost nevoie să se streseze pentru a intra în Q2, așa cum a făcut în cele două runde anterioare. Pentru prima dată în acest an, a fost deschis optimist după prima zi de antrenamente. Credea că poate amenința colegul său de echipă de la Ducati, Marquez, de data aceasta.

Cu condițiile de sâmbătă similare cu cele de vineri și temele deja rezolvate, partea grea ar fi trebuit să fie încheiată când a intrat în calificări. Dar apoi totul s-a desfăcut cu o cădere care l-a condamnat la locul 11 pe grilă. Pe deasupra, s-a luptat să lanseze orice fel de recuperare cu o încărcătură de combustibil ușoară în sprint. Podiumul de duminică a subliniat doar ce ar fi putut fi.

Vinales a fost mai puternic decât de obicei în Texas acum două săptămâni, dar presupunerea generală din paddock era că acest lucru se datora afinității sale pentru circuitul COTA. A fost, așadar, o surpriză să-l vedem calificându-se pe a doua linie în Qatar. Cu talismanul obișnuit al KTM-ului, Pedro Acosta, luptându-se pentru locul 12 în calificări, pilotul Tech3, Maverick, a ieșit astfel ca lider clar al brigăzii austriece în deșert.

Deși a retrogradat în sprint din cauza unei alegeri ciudate a anvelopelor (vezi mai jos), nu a existat nicio dovadă a unei dispariții clasice a lui Vinales în grand prix. S-a luptat să ajungă în față și a condus mijlocul cursei până când Marc Marquez a decis că a ajuns la limita lui. Totuși, trecerea liniei pe locul doi a fost mai mult decât suficientă pentru ca Vinales să zâmbească, întrucât a intrat în top 10 pentru prima dată în orice cursă din acest sezon. Că o penalizare pentru presiunea anvelopelor l-a retrogradat oficial pe locul 14 a făcut aproape nimic pentru a-i diminua moralul.

Învinșii: Runners ai anvelopelor moi în cursa sprint

Fie că a fost din cauza unei dependențe excesive de un soft sau pur și simplu o chestiune de manie colectivă, cei nouă piloți care au început sprintul cu anvelope moi pe spate au plătit un preț greu. Aceștia au inclus toate cele patru KTM-uri și toate cele trei Honda (Joan Mir a lipsit din cauza bolii), împreună cu Yamaha-urile lui Jack Miller și Alex Rins. Trei dintre acești piloți au început în interiorul punctelor, dar niciunul dintre ei nu a terminat acolo.

Nu este adesea ca flote întregi de motociclete să greșească atât de rău în predicțiile privind uzura anvelopelor, în special când antrenamentele s-au desfășurat în condiții chiar mai calde decât cursa, care în Qatar are loc seara. Da, este o simplificare excesivă să atribui necazurile tuturor celor nouă piloți anvelopei moi, deoarece au existat câteva rezerve. Dar, pe scurt, aceasta a fost o eșec colectiv pentru epoci.

Piloții Yamaha au arătat până acum câteva momente de viteză în acest sezon, dar Quartararo care a făcut prima linie în Qatar a fost ceva de o leapă în performanță pe un tur – prima sa apariție în top 3 de calificare din Assen 2022.

Toată lumea, inclusiv Quartararo, și-a ținut respirația când sprintul a început. Teama era că M1 nu va putea să-și reproducă viteza pe un singur tur pe o distanță de cursă. Faptul că Quartararo a alergat pe locul patru aproape toată cursa înainte de o alunecare în ultima viraj pe locul cinci ar fi fost un motiv destul de bun pentru Yamaha să organizeze o petrecere.

Un loc șaptesprezece flatant în grand prix duminică a fost o verificare a realității, dar în general a fost un weekend pozitiv pentru Yamaha – deși pe un circuit unde motocicleta merge istoric bine.

Venind în weekendul din Qatar, Alex a fost nimic dacă nu constant în 2025. A terminat fiecare sprint și fiecare grand prix pe locul doi – frustrant, dar totuși puternic în contextul carierei sale și al motocicletei independente Gresini Ducati. De asemenea, se întâmpla să conducă campionatul după greșeala fratelui său Marc în Texas în ultima cursă. La Doha, însă, Alex a întâmpinat în sfârșit un obstacol.

Deși a obținut locul său acum tradițional de doi pe grilă, Alex a suferit în acel moment prima sa cădere a anului, în antrenamentele libere 2. Sprintul a urmat un model destul de familiar – Alex a terminat pe locul doi după ce a montat nimic mai mult decât „o jumătate de atac” asupra lui Marc.

Dar grand prix-ul a văzut lucrurile să se dezvăluie cu adevărat. Contactul cu Marc la prima viraj părea să-l pună pe picior greșit și a ajuns să-l elimine pe Fabio di Giannantonio. După ce a servit penalizarea de lungă durată, a terminat pe locul șase – 17 puncte în spatele lui Marc în loc de două în fața lui.

După saltul rookie-ului în prim-plan la cursa precedentă din Texas, Aldeguer și-a consolidat noua stare de a fi un adevărat competitor în top 10 în acest weekend. A continuat să facă progrese în Qatar, astfel că nu a fost o surpriză să-l vedem calificându-se pe Gresini Ducati în interiorul top 10.

Aldeguer a fost rapid în Texas, dar a căzut în grand prix. De data aceasta, a obținut terminații puternice, cu locul patru în cursa sprint și locul cinci în grand prix. Acesta din urmă l-a văzut, de asemenea, învingându-l pe colegul său de echipă Alex Marquez pentru prima dată, deși după multitudinea de probleme ale lui Alex în timpul cursei. Pe deasupra, a avut un weekend cu mult mai bun dintre cei doi rookies renumiți din teren, deoarece pilotul Aprilia, Ai Ogura, nu a putut ajunge la nivelul său.

Deși a obținut o poziție pe podium la GP-ul din America, Fabio di Giannantonio a revenit în lumea sa de frustrare în Qatar. Din nou părea că este fundamental rapid pe VR46 GP25, calificându-se decent pe locul cinci, înainte ca ceva să meargă prost la ora cursei.

Încercările sale din sprint au fost destul de lipsite de dramatism. O plecare slabă – în special a doua fază a startului – a stabilit tonul pentru o cădere în clasament în primele momente. A reușit să recupereze doar pe locul șase în cursa scurtă.

Duminică, a început mult mai bine și tocmai îl depășise pe Alex Marquez pentru locul patru când spaniolul l-a eliminat din competiția pentru puncte mergând în Turnul 12. O penalizare de lungă durată pentru Marquez nu a fost de ajutor pentru di Giannantonio, care va simți că ar fi trebuit să aibă semnificativ mai mult decât cele 48 de puncte acumulate până acum. Se află pe locul cinci în campionat, dar cu 30 de puncte în spatele colegului său de echipă Franco Morbidelli.

Distribuie
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Exit mobile version