Formula 1 se pregătește pentru posibilele efecte ale tarifelor anunțate recent de președintele american Donald Trump, potrivit expertului din industrie Mark Gallagher.
Piața globală este în declin, iar problemele au început deja să apară din cauza noilor tarife introduse săptămâna trecută – deși Trump a anunțat miercuri că va exista o pauză de 90 de zile asupra tarifelor mai mari pentru zeci de țări – F1 va simți cu siguranță presiunea în anumite domenii.
Grand Prix-ul Japoniei a fost prima weekend de cursă de la anunțarea noilor măsuri și era clar că se aștepta un impact. Dar modul în care aceasta va afecta seria rămâne în mare parte necunoscut în acest moment.
Industria auto, în ansamblul său, va fi cu siguranță afectată de tarife, unele dintre acestea fiind impuse în mare parte datorită convingerilor lui Trump și ale echipei sale, că sistemul este nedrept în ceea ce privește importul și exportul de mașini și componente auto.
Mark Gallagher, care a lucrat ca director de marketing la Jordan și șef al afacerilor comerciale la Red Bull și acum este CEO al Performance Insights, și-a exprimat opinia de expert cu privire la modul în care echipele ar putea fi afectate de promisiunile extinse de tarife.
„Este încă devreme și rămâne de văzut ce impact va avea aceasta asupra Formulei 1,” a declarat el în cadrul podcastului James Allen on F1.
„Când te uiți la producătorii de mașini din Formula 1, Mercedes-Benz a vândut 325.000 de vehicule în Statele Unite anul trecut. Mercedes a vândut aproximativ 2 milioane de mașini anul trecut, aproximativ 2,5 sau 2,6 milioane de vehicule în total. Așadar, aceasta reprezintă o proporție rezonabilă din vânzările Mercedes.

Donald Trump, 45th Președinte al Statelor Unite, Zak Brown, CEO, McLaren Racing
Foto de: Steven Tee / Motorsport Images
„Dar apoi, când te uiți la Ferrari și McLaren, începi să vezi o schimbare seismică. Așadar, 46% din toate vânzările en-gros ale McLaren au fost în America de Nord, iar majoritatea au fost în Statele Unite, nu în Canada.
„Cred că există o provocare cu adevărat interesantă. Aproximativ 25% din toate mașinile care ies din Maranello ajung în Statele Unite, cu California fiind unul dintre cele mai mari piețe pentru Ferrari.
„Așadar, impactul potențial asupra acestuia este cu adevărat semnificativ pentru toți producătorii din Formula 1, deși cu o excepție izbitoare, care este Renault. Renault a ieșit de pe piața din Statele Unite în 1987 cu marca Renault și nu plănuiesc să aducă Alpine pe piață până în 2027. Așadar, Renault este cumva o excepție.
„Dar pentru ceilalți producători, aceasta este o provocare majoră în prezent. Și asta include și General Motors, care, desigur, după cum știți, vine în Formula 1 cu o nouă echipă Cadillac.”
Haas este singura echipă bazată în SUA deja pe grilă, dar, deși Haas Automation a emis o declarație ca reacție la tarife, Motorsport.com înțelege că, în prezent, echipa din F1 se așteaptă să nu fie afectată.
„Haas Automation este în proces de a studia impactul complet al tarifelor asupra operațiunilor noastre,” se arată în declarație. „În ultimele zile, am observat o scădere dramatică a cererii pentru uneltele noastre de mașini din partea clienților atât interni, cât și externi.
„Din prudență, am redus producția și am eliminat orele suplimentare la singura noastră fabrică din Oxnard, California, unde angajăm 1700 de lucrători și suntem în funcțiune din 1983. De asemenea, am suspendat angajările și am pus pe hold cererile de angajare noi.”

Haas își păstrează o privire atentă asupra dezvoltărilor legate de tarife
Foto de: Clive Mason/Getty Images
„Deși tarifele vor avea un impact semnificativ asupra afacerii Haas Automation, suntem optimiști că administrația Trump va veni cu soluții pentru a oferi ușurare producătorilor americani – soluții care ne vor permite să continuăm fabricarea mașinilor CNC Haas în Statele Unite, angajând mii de lucrători la fabrica noastră din Oxnard și indirect la Haas Factory Outlets din întreaga Americă.
„Haas Automation este deosebit de îngrijorată de posibila reducere a tarifelor pentru uneltele de mașini din anumite țări, cum ar fi Japonia, Taiwan și Coreea, fără o reducere corespunzătoare a ratelor de tarif pentru materiile prime și componentele importate în SUA. Un astfel de scenariu ar fi catastrofal pentru industria de unelte de mașini din SUA, în valoare de 5 miliarde de dolari, care este un component cheie al securității naționale a SUA.
„Uneltele de mașini sunt esențiale pentru întreaga infrastructură de producție din SUA. Ne așteptăm ca administrația Trump să își respecte promisiunea de a proteja producția americană prin sprijinirea industriei de unelte de mașini din SUA, în special (1) excepții de la taxe pentru materiile prime și componente vitale pentru industria de unelte de mașini din SUA, și (2) menținerea tarifelor pentru uneltele de mașini importate.”
Pe lângă impactul potențial asupra echipelor interne, posibilitatea ca partenerii și sponsorii să fie nevoiți să ia în considerare restrângerea cheltuielilor în următoarele luni incerte ar putea conduce, de asemenea, la probleme pe termen lung.
„Am realizat recent o analiză a tuturor sponsorilor din Formula 1, [precum și] a echipelor și a campionatului mondial și a curselor individuale,” a adăugat Gallagher.
„Influența americană în Formula 1 este vizibilă peste tot, fie pentru că deciziile sunt luate în Statele Unite în primul rând, fie pentru că Statele Unite reprezintă o piață atât de importantă pentru companii.
„Vorbind despre companii precum LVMH, care tocmai au anunțat un contract de 10 ani în Formula 1. Deci, realitatea este că aceasta va avea un efect, cu siguranță pe termen scurt – și voi pune o paranteză în jurul acestui lucru – și cred că următoarele trei până la șase luni vor fi cruciale, pe măsură ce vedem cum se desfășoară această decizie a administrației Trump privind tarifele.

Greg Maffei, CEO, Liberty Media Corporation
Foto de: Zak Mauger / Motorsport Images
„Dacă incertitudinea și neliniștea continuă până în vară, și, Doamne ferește, până în toamnă, ai putea vedea că acest lucru începe să aibă un impact semnificativ asupra negocierilor pentru sezonul 2026.
„Nu există nicio îndoială, atunci când te uiți înapoi, că incertitudinea cu privire la relația Statelor Unite cu restul lumii și impactul economic al acestor tarife ale administrației Trump sunt cu adevărat, cu adevărat semnificative.”
F1, și motorsportul în general, a trebuit să facă față unor provocări de-a lungul anilor, dar Gallagher crede că proprietarul Liberty Media nu are motive să intre în panică deocamdată.
„Va afecta Formula 1, fie că este vorba de producătorii de mașini, fie de sponsorii din acest sport, sau, sincer, pur și simplu prin impactul economic global,” a explicat el.
„Noi, în Formula 1, am avut parte de provocări destul de seismice în ultimii 20 de ani. Gândește-te la interdicția privind sponsorizarea tutunului în Uniunea Europeană, criza financiară din 2008, fără a menționa pandemia globală.
„Dacă ne întoarcem la ultima mare criză financiară, aceasta a dus la retragerea Honda, Toyota și BMW. Și, desigur, aceasta a fost doar câțiva ani după ce Ford a abandonat Formula 1. Așadar, am văzut provocări uriașe și înainte.
„Liberty Media și, desigur, acționarii de acolo, vor urmări cu mare atenție ceea ce se întâmplă pe Wall Street.
„Este listată la Bursa de Valori din New York. Are trei evenimente majore în Statele Unite… perspectiva este că următoarele câteva săptămâni vor fi o montagne russe fascinantă, în timp ce administrația Trump și liderii mondiali încearcă să își dea seama de această nouă ordine mondială. Afacerea trebuie să rămână calmă.”