Marele Premiu Abu Dhabi din acest weekend nu va fi doar ultima cursă din ceea ce a fost un sezon 2024 fascinant de Formula 1, ci și cântecul de lebădă al celui mai de succes parteneriat din F1.
Duminică, Lewis Hamilton va tura mașina Mercedes pentru ultima dată înainte de a pune capăt unei asocieri de 12 ani cu marca germană, care a început în 2013. În această perioadă, el a cucerit șase titluri mondiale și a devenit cel mai realizat pilot de F1 din punct de vedere statistic.
Alianța Hamilton-Mercedes a fost o căsătorie de conveniență într-un moment în care ambele părți aveau nevoie una de cealaltă. Pilotul britanic, îndrumat de McLaren încă din adolescență, nu mai era fericit la echipa care l-a dus la primul său titlu mondial în 2008. Era aproape ca și cum fiul nu mai avea nevoie de îndrumarea părinților și trebuia să își întindă aripile pentru a încerca să reușească pe cont propriu.
RELAȚIONAT: Lewis Hamilton: Top 5 cele mai memorabile victorii cu Mercedes
Între timp, Mercedes – care a intrat ca un echipament complet în 2010 după ce a preluat Brawn GP, campioana din 2009 – a subestimat provocarea F1, luptând pentru a lupta pentru podiumuri în mod regulat timp de trei ani.
Pilotul său principal, Michael Schumacher, a fost o umbră a fostului său sine. La sfârșitul anului 2012, producătorul a trebuit să ia unele decizii dificile, iar marele producător german de automobile a decis să investească masiv în facilități și oameni înainte de noile reguli privind unitățile de putere pentru 2014.
În același timp, avea nevoie de un nume de vedetă care să conducă proiectul în era post-Schumacher. Niki Lauda, consilierul Mercedes, și Ross Brawn, șeful de atunci, au dat lovitura de grație smulgând un Hamilton bosumflat de la McLaren, în ciuda faptului că echipa lor câștigase o singură cursă în trei ani (GP-ul Chinei din 2012).
Investițiile timpurii ale echipei în noua unitate de propulsie hibridă au contribuit la convingerea lui Hamilton să se schimbe. După un 2013 moderat, în care a câștigat o cursă, lucrurile au intrat în ascensiune.
În 2014, când mașinile au fost lansate pentru testele pre-sezon, a devenit clar că Hamilton a reușit o schimbare magistrală, Mercedes-ul devenind clar liderul. În următorii doi ani, Hamilton și coechipierul său Nico Rosberg s-au luptat intens, dar pilotul britanic a avut măsura prietenului și rivalului său de lungă durată.
Deși a pierdut în fața lui Rosberg în 2016 cu cinci puncte, din 2017 până în 2020, Hamilton a marșat spre patru titluri mondiale consecutive, învingând combiul Sebastian Vettel-Ferrari în ’17 și ’18 și apoi îndepărtându-se confortabil de coechipierul Valtteri Bottas în următorii doi ani.
Această perioadă l-a văzut devenind cel mai bun pilot de necontestat de pe grilă. El a demonstrat un ritm excelent în calificări și a îmbinat acest lucru cu performanțe impresionante în ziua cursei printr-o combinație de talent natural și abilități experte de gestionare a pneurilor.
Faptul că putea să facă o serie de tururi rapide la cerere – de multe ori cu pneuri vechi, înainte de o oprire la boxe – atunci când inginerul său de cursă Pete Bonnington venea cu faimosul semnal de alarmă „Hammer Time” pentru a-i da permisiunea să scoată roțile din mașină, a arătat de ce Hamilton este considerat unul dintre cei mai buni atleți pe care i-a văzut sportul, dacă nu chiar cel mai bun.
În 2021, Hamilton s-a confruntat cu prima sa cea mai formidabilă provocare din ultimii patru ani din partea lui Max Verstappen și Red Bull. Înainte de finala de la Abu Dhabi, cei doi erau la egalitate de puncte.
În turul de deschidere, Hamilton l-a depășit pe Verstappen în primul viraj pentru a prelua conducerea și era gata să câștige un al optulea titlu mondial record până în ultimul tur al cursei, când s-a dezlănțuit iadul.
Interpretarea greșită a directorului de cursă a procedurii de repornire după o perioadă de Safety Car i-a permis lui Verstappen să îl depășească pe Hamilton în ultimul tur și să câștige titlul. Pilotul în vârstă de 39 de ani a vorbit despre pierderea încrederii în sistem și despre cât de greu a fost să treacă peste durerea din acea zi din Abu Dhabi.
CITEȘTE ȘI: Hamilton „a subestimat masiv” cât de grea va fi despărțirea de Mercedes
Din 2022, mașina cu steaua în trei colțuri a încetat să mai fie forța care era, iar ultimii trei ani au fost provocatori pentru această combinație. El a fost nemulțumit de trăsăturile mașinii și supărat că echipa nu l-a ascultat la fel de mult, ceea ce a determinat trecerea sa la Ferrari anul viitor.
Cu toate acestea, după o secetă de doi ani, el a revenit pe prima treaptă în acest an, obținând un alt triumf celebru în GP-ul Marii Britanii, urmat de un altul în Belgia.
Duminică, pe circuitul Yas Marina, când Hamilton își va închide capacul vizierei pentru ultima dată în calitate de pilot Mercedes, britanicul va dori să ofere un spectacol special pe circuitul care i-a oferit bucurii și tristeți în ultimul său periplu în Săgețile de Argint.