Romain Grosjean nu are nicio îndoială că copiii săi i-au salvat viața.
După patru ani de la accidentul de Formula 1 din Bahrain, care i-a rupt mașina în două și aproape l-a ucis pe francez în incendiul care a urmat, fostul pilot Haas își poate aminti fiecare secundă.
Are un „tatuaj”, mâna stângă cicatrizată de flăcări care încă îl mai doare pe vreme rece, ca o amintire zilnică a cât de norocos este că trăiește.
„De fiecare dată când lucrurile nu merg așa cum vreau eu, mă uit la ele și îmi spun: „Ei bine, știi, ar fi putut fi mai rău. S-ar fi putut să nu fiu aici'”, a declarat bărbatul în vârstă de 38 de ani pentru Reuters într-un interviu acordat din casa sa din Miami.
„Cred că asta mi-a schimbat cu siguranță viața – (încerc) să mă bucur de ea un pic mai mult decât înainte și îmi dau seama că îmi poate scăpa foarte repede.”
Grosjean, tată a trei copii, a declarat că a existat un moment în care aproape și-a pierdut speranța pentru că era blocat în cockpit și mâinile îi ardeau.
„Dar apoi, gândindu-mă la copii, mi-am dat seama că ei nu pot crește fără tatăl (lor). Atunci am găsit forța suplimentară de a merge din nou și de a rupe tetiera care, cred eu, mă ținea blocat în mașină”, a spus el.
„Cred că foarte metodologic încercam să scap, asta făceam. Așa cum faci o problemă de matematică, iei prima parte, a doua parte și a treia parte.
„La un moment dat m-am gândit că asta e tot. Apoi, gândindu-mă la copii, mi-am zis: „Ei bine, nu, nu se poate”.”
CITEȘTE ȘI | Hamilton bine cu testul Ferrari așteptați până la anul viitor, chiar dacă face viața mai grea
Accidentul din 2020 de pe circuitul Sakhir din Bahrain a pus capăt carierei lui Grosjean în Formula 1, dar acesta speră să își prelungească perioada în IndyCar și nu este pregătit să se retragă.
„Ceea ce știu, și acesta este un punct de vedere pe care l-am avut chiar înainte de accidentul meu și chiar probabil că l-a întărit, este că viața merită trăită”, a spus el.
„Nu am de gând să mă opresc din a face lucruri pentru că ar putea fi potențial periculoase, pentru că atunci ce rost mai are să trăiesc?”
F1 EXPOZIȚIE
Pentru generația Netflix, atrasă de F1 prin „Drive to Survive”, Grosjean este omul care a trecut prin foc mai degrabă decât un pilot care a obținut 10 podiumuri și a primit o interdicție de o cursă în 2012 pentru un carambol în primul viraj în timp ce era la Lotus.
Celula de supraviețuire arsă a mașinii sale Haas este acum expusă, un omagiu remarcabil adus măsurilor de siguranță ale sportului, precum și un memento dur al pericolelor, într-o expoziție de Formula 1 la Centrul ExCel din Londra până pe 2 martie.
Dispozitivul de protecție a capului cu halo, la care Grosjean se opusese anterior, a fost în cele din urmă esențial pentru supraviețuirea sa.
„Nu cred că vreau să merg să o văd, dar cred că este important să arătăm oamenilor că Formula 1… este, de asemenea, o slujbă care pune viața în pericol”, a spus Grosjean despre epava carbonizată din fibră de carbon.
„Acum, când are loc un accident, întotdeauna mă întreb mai mult dacă toată lumea este bine? Sunt un pic mai îngrijorat decât am fost înainte, mai îngrijorat decât am fost înainte pentru concurenții mei, pentru că știu cum este să fii într-unul mare.”
Toto Wolff, șeful echipei Mercedes, i-a oferit lui Grosjean, care a ratat ultimele două curse ale sezonului 2020, un test de adio, dar acest lucru nu s-a întâmplat încă din cauza COVID și a programului încărcat al francezului.
„El (Wolff) îmi amintește tot timpul. El spune ‘trebuie să facem să se întâmple’. Iar eu spun ‘da, Toto, e pe mine… Am fost foarte, foarte ocupat și nu am avut timp să o fac’.
„Ei nu au uitat. Nu au renunțat. Și asta e foarte plăcut de văzut.”