Dark
Light
Data ianuarie 13, 2025

Indian Racing Festival: Cum contribuie sporturile cu motor la eliminarea diferențelor de gen în performanța sportivă

august 26, 2024

Sporturile cu motor au fost mult timp un domeniu în care puterea și precizia converg, Formula 1 și NASCAR fiind liderii în ceea ce a fost adesea considerat un ecosistem sportiv dominat în mare parte de bărbați.

Cu toate acestea, această poveste este din ce în ce mai mult contestată de prezența și succesul din ce în ce mai mare al femeilor pilot, după cum se poate observa în cazul lui Jamie Chadwick, care a devenit prima femeie câștigătoare a Indy NXT în ultimii 15 ani.

FILE PHOTO: Jamie Chadwick din Marea Britanie sărbătorește câștigarea campionatului W Series în 2019.
| Credit foto:
REUTERS

lightbox-info

FOTO DE FILE: Jamie Chadwick din Marea Britanie sărbătorește câștigarea campionatului W Series în 2019.
| Credit foto:
REUTERS

Prin urcarea lor în mașini de curse, în special în cele monomarcă pe care Indian Racing League (IRL) și Formula 4 le au în grilă, devine tot mai evident că femeile pot fi la fel de rapide, dacă nu chiar mai rapide, decât omologii lor de sex masculin.

Gabriela Jilkova, una dintre cele șase femei pilot care concurează în cel de-al treilea sezon al IRL, a avut nevoie de o singură cursă pentru a dovedi că are ceea ce-i trebuie pentru a le provoca pe celelalte.

Pilotând pentru Goa Aces JA Racing, ea a urcat pe a treia treaptă a podiumului duminică, în cursa IRL Driver B de pe Madras International Circuit (MIC). De asemenea, pentru performanța sa, ea a primit premiul „Șoferul zilei”.

CITEȘTE ȘI | Indian Racing Festival: Ultimele retușuri sunt aplicate circuitului de curse stradale din Chennai

Ceea ce a fost și mai impresionant a fost faptul că dintr-o grilă de 12 mașini care cuprindea șapte piloți bărbați, ea a terminat înaintea a patru dintre ei (un DNF).

Cu toate acestea, tânăra de 29 de ani nu este nouă la această performanță. Cu mai multe campionate de monoposturi la activ, Jilkova a declarat că a concurat printre băieți încă de pe vremea când făcea karting.

„Personal, am concurat mai ales cu bărbați. Am început să fac karting când aveam cinci ani și apoi am început să fac curse locale, pe care am ajuns să le câștig poate de patru sau cinci ori”, a declarat ea pentru Sportstar.

Pilotul ceh, care a revenit în IRL pentru a treia oară, a făcut pași rapizi în mașinile LMP3 și GT în ultimii ani. Jilkova a atins o etapă importantă în cariera sa în 2023, când a fost anunțată ca pilot al Porsche pentru testul pentru începători din sezonul 10 al Formulei E la Valencia.

Ea a devenit prima femeie pilot din ultimii șapte ani care a urcat la volanul unei mașini de Formula E – Porsche 99X Electric – în octombrie anul trecut. Ea a fost una dintre cele șase debutante care au fost incluse în programul de dezvoltare.

„A fost o experiență extraordinară. Porsche este atât de profesionist și am câștigat multă experiență în această perioadă. Mașina este diferită, dar este atât de cool și de puternică de condus”, a spus ea.

O lună mai târziu, ea a primit rolul de pilot de simulator și de dezvoltare pentru echipă în sezonul următor, lucrând la configurarea și dezvoltarea mașinii. De asemenea, ea lucrează ca antrenor de conducere și îi place să petreacă mai mult timp pe pistă, împărtășind experiențele sale cu alții.

CITEȘTE ȘI | Hugh Barter reușește o depășire de maestru și câștigă cursa F4; Alister Yoong triumfă în IRL

Jilkova, care a urcat în ierarhie după ce a concurat în diferite categorii, a declarat că o ligă neutră din punct de vedere al genului ajută piloții de pe grilă să câștige multă expunere.

„Nu există doar femei pe grilă. Aveți un amestec de piloți bărbați și femei. Aveți o mulțime de piloți foarte experimentați, cum ar fi un câștigător al cursei mondiale, ceea ce face o mare diferență”, a spus ea.

„În campionate precum F1 Academy (un campionat de curse monopost doar pentru femei și la nivel de juniori, fondat de Formula 1), concurezi cu toate femeile pilot și poți fi în primele trei dacă te descurci bine. Dar tot nu știi unde te situezi.

„Academia este un loc minunat pentru marketing, iar promovarea femeilor pilot este foarte bună. Dar în ceea ce privește șoferii și experiența, nu știu dacă te pune undeva în ceea ce privește cursele.

„Este bine, dar mi se pare că este ca o mică oprire la boxe undeva și apoi te întorci. La un moment dat, trebuie să te întorci și să concurezi și între piloți bărbați”, a spus Jilkova.

Cu toate acestea, a existat o opinie diferită exprimată din garajul vecin al Fabienne Wohlwend, care a făcut parte din acum defuncta serie W, un campionat de curse cu monoposturi exclusiv feminin care s-a încheiat după trei sezoane.

Ea a terminat la doar două secunde în spatele lui Jilkova în cursa Driver B și, de asemenea, a trecut linia de sosire în fața concurenților săi de sex masculin. În al treilea an de IRL, Wohlwend a simțit că timpul petrecut în cursele din seria W a contribuit la transformarea hobby-ului său într-o profesie.

Originară din Liechtenstein, ea a început să facă karting în Elveția la vârsta de șapte ani, împreună cu fratele ei, înainte de a concura la nivel național. Wohlwend a făcut o mulțime de curse în Italia, Germania și în întreaga Europă înainte de a trece la mașinile de Formula.

Făcând parte din Ferrari Challenge în 2017, ea a fost prima femeie pilot de curse campioană mondială din istorie, ceea ce a fost un mare impuls pentru visul ei de a intra în liga mare.

Potrivit lui Wohlwend, seria W a venit la momentul potrivit și „i-a salvat cariera”.

„Lucram cu normă întreagă la banca din Liechtenstein. Seria W mi-a oferit multe oportunități. Au fost cei mai frumoși trei ani din viața mea. Călătoream prin toată lumea și făceam curse.”

Cu toate acestea, seria W nu a reușit să se mențină din cauza lipsei de finanțare. „Nu am avut investitori noi care să vină și să creadă în fete. Așa că, sperăm, acum sunt mai mulți. Este minunat să vedem că echipele de Formula 1 investesc acum în F1 Academy. Aceasta oferă tinerelor fete din karting un viitor și o șansă în lumea curselor”, a declarat Wohlwend pentru Sportstar.

Stagiunea ei în seria W a cuprins o poziție de pole position și șase clasări pe podium, cel mai bun rezultat al sezonului fiind locul șase. Wohlwend a spus că mulți oameni au crezut că seria a fost separată de restul, dar ea nu s-a gândit la asta așa.

CITEȘTE ȘI | Jaden Pariat câștigă Formula 4, Jon Lancaster înregistrează prima victorie IRL în prima rundă IRF

„Cum altfel vrei să împingi 20 de fete? Le pui pe toate împreună și pot învăța una de la cealaltă. Apoi, când ieșiți în lumea normală a curselor, sunteți mai pregătite, mai rapide și mai capabile. Deci, cred că acesta a fost cel mai bun lucru”, a spus Wohlwend.

„Au existat o mulțime de modele feminine și chiar și acum, aici în India, avem atât de multe fete tinere care concurează în IRL și F4. Acesta este un mare progres”, a spus pilotul echipei Rahr Bengal Tigers.

Un astfel de tânăr talent indian, care face parte din Formula 4 Indian Championship (F4IC), este Mira Erda. Pilotul în vârstă de 23 de ani din Gujarat și-a construit cariera alergând pe pistele indiene și câștigând campionate internaționale.

Ea a început să facă karting la vârsta de nouă ani, împreună cu frații ei, pe pista deținută de familie în Vadodara. De acolo încolo, a început să concureze profesionist și a devenit cea mai tânără și singura femeie pilot de Formula 4 BMW din India. De asemenea, ea a devenit prima femeie indiană care a câștigat Formula 4 în campionatul din Asia de Sud-Est, care a avut loc în Malaezia în 2019.

„A fost un vis, să mă uit la acele mașini și să pot conduce în India. Este o oportunitate uriașă pe care am primit-o și o valorific la maximum”, a spus Mira, care a terminat P10 în prima cursă F4IC, obținând un punct valoros FIA Super License.

FOTOGRAFIE DE FILE: Starul de curse din India Armaan Ebrahim îi dă sfaturi Mira Erda din Vadodara în 2017.

FILE PHOTO: Armaan Ebrahim, starul curselor din India, îi dă sfaturi Mirai Erda din Vadodara în 2017.
| Credit foto:
ARANJAMENT SPECIAL

lightbox-info

FOTOGRAFIE DE FILE: Armaan Ebrahim, starul curselor din India, îi dă sfaturi Mirai Erda din Vadodara în 2017.
| Credit foto:
ARANJAMENT SPECIAL

Săptămâna trecută, Mira a obținut prima sa victorie într-un monopost după ce a câștigat o cursă în categoria Formula LGB 1300 a Campionatului național indian de curse auto MRF MMSC FMSCI. Ea a devenit, de asemenea, prima femeie câștigătoare în această categorie, care a avut mai mulți piloți bărbați.

„Îmi place să conduc într-o categorie în care atât bărbații, cât și femeile sunt împreună, pentru că acolo iese la iveală adevărata performanță”, a declarat pilotul Chennai Turbo Riders pentru Sportstar.

„Da, avem o mulțime de campionate care sunt centrate doar pe femei. Aceasta este, de asemenea, o modalitate de a promova femeile, deoarece este atât de greu să obții aceste oportunități.

„Avem ocazia să ne dovedim calitățile acolo și apoi să revenim în categoriile normale, dar în India nu avem astfel de lucruri”, a spus Mira, care are un tatuaj „poți” chiar deasupra degetului mare stâng, o dovadă a pasiunii sale arzătoare.

Mira este însoțită de alți câțiva piloți tineri, talentați și experimentați din cadrul Indian Racing Festival (IRF), care fac ca fiecare cursă să conteze.

Orice diferență pe care o pot avea față de omologii lor masculini este anulată atunci când femeile intră în cockpit și își fixează casca, aceste curse se dovedesc a fi o demonstrație de talent și îndemânare, transcendând genul și redefinind lumea sporturilor cu motor.




Previous Story

US Open 2024: Carlos Alcaraz minimalizează temerile privind accidentarea la gleznă

Next Story

US Open: Zheng, medaliată cu aur la Jocurile Olimpice, trece în turul 2

Latest from Blog

Go toTop

Don't Miss

Finalul erei Hamilton la Mercedes, în Formula 1 „Cea mai lungă relație pilot-echipă”

Finalul erei Hamilton la Mercedes, în Formula 1: „Cea mai lungă relație pilot-echipă”

Finalul sezonului din Formula 1 reprezintă și finalul colaborării dintre

F1 GP Abu Dhabi 2024: Penalizarea lui Leclerc dă o lovitură puternică speranțelor Ferrari la titlu

Charles Leclerc de la Ferrari va primi o penalizare de